Fitness
Ce inseamnă fitness ?
- Înţelesul este larg, iar părerile autorilor de specialitate sunt împărţite. Unii îl consideră ca o activitate de gimnastică, alţii spun că este lucru la aparate, iar neiniţiaţii îl consideră un sport pentru sănătate.
- În traducere liberă, fitness-ul înseamnă o reglare a proceselor adaptative din corpul uman în urma efectuării unui efort.
- În literatura anglo-saxonă, termenul de fitness are echivalent cu capacitate motrică.
- În consecinţă, fitness-ul reprezintă o activitate motrică prin care individul obţine o stare de bine indiferent de condiţia sa anatomică, fiziologică sau psihică.
- Altfel spus, fitness-ul este pentru corpul uman ceea ce reglajul fin este pentru un aparat electronic.
Prezentarea disciplinei
În cadrul orelor de Educaţie Fizică din cadrul Universităţii „Politehnica” Timişoara sunt prevăzute lecţii de fitness de 1 lecţie / săptămână desfăşurate la baza sportivă nr.1 şi baza sportivă nr.2. Durata unei şedinţe este de 70 – 80 minute şi este obligatorie pentru anii de studii I şi II şi facultativ pentru anii de studii III şi IV. Echipamentul nu este sofisticat şi nu diferă mult de cel ştiut la orele de educaţie fizică şi sport din liceu. Efortul specific fitnessului este mixt (anaerob - aerob). Programul de modelare a siluetei a fost structurat pe 6 tipuri de exerciţii pe săptămână, astfel:
Faza 1 – încălzire cardio (15 min.; puls 120 – 130 Bpm);
Faza 2 – exerciţii de forţă pentru partea superioară a corpului (10 min.; puls 140 Bpm);
Faza 3 – exerciţii de forţă pentru partea inferioară a corpului (10 min.; puls 140 Bpm);
Faza 4 – exerciţii pentru talie (10 min.; puls 130 Bpm);
Faza 5 – exerciţii cardio cu greutăţi mici pentru arderea grăsimilor (20 min. şi pot fi extinse până la 30 de min.; 160 -170 Bpm);
Faza 6 – exerciţii de stretching (5 min.; 110 – 120 Bpm).
Obiective generale
- îmbunătăţirea marilor funcţii ale organismului (cardio – vasculare şi respiratorii);
- mai bună adaptare la efort prin dezvoltarea unor calităţi motrice (forţă, rezistenţă);
- dezvoltarea unor calităţi motrice în regim de viteză – forţă;
- îmbunătăţirea echilibrului;
- perfecţionarea coordonării respiratorii la un ciclu de mişcări (la un ciclu de ridicări de braţe cu ganterele inspir şi la un ciclu de coborâri de braţe expir sau la un ciclu de 2-3 pedalări la biciletă se inspiră şi la alt ciclu de 2-3 pedalări se expiră, etc.);
- ameliorarea supleţei musculare şi mobilităţii articulare;
- îmbunătăţirea schemei corporale prin diverşi stimuli care se transmit de la organul efectuor (muşchi) la sistemul nervos central şi invers;
- ameliorarea stărilor de depresie şi anxietate prin aceea „stare de bine” instalată după efort;
- menţinerea unei greutăţi optime prin dozarea variată a exerciţiilor (volum – intensitate - complexitate), fapt ce ajută metabolismul să-şi intensifice arderile;
- îmbunătăţirea marile funcţii cognitive (memoria, gândirea logică);
- dezvoltarea armonioasă a corpului prin tonifierea marilor grupe musculare;
- dezvoltarea simţul estetic;
- deconectare – recreere.
Forma de evaluare
Cota de participare la curs